Hyr partytält steg för steg

En guide för dig som vill komma igång snabbt med att hyra partytält.

Bli inspirerad av hur Johan och Sarah bokade tält.

Johan och Sarah ska boka partytält till sitt bröllop i Stockholm, som äger rum lördagen den 9 juli på en privatägd strand som är 17 x 20 meter.

Dom ska vara totalt 100 personer och kommer bjuda på medelhavsbuffé, dryck och dessert. En firma ska inreda tältet och behöver tillgång till tältet en dag innan bröllopet. Efter middagen kommer det vara dans.

Brudparet vill skapa ett unikt och exklusivt bröllop som blir minnesvärt.

1. Förutsättningar

Fundera på hur dina förutsättningar ser ut. För att kunna arrangera fest i ett partytält behöver du göra följande.

Mät eventytans längd och bredd

Mät upp eventytan där tältet ska stå, då vet du vilka tält som är aktuella för dig. Montörerna behöver ca 1-2m fri yta runtom tältet vid montaget.

 

Checklista

Mät eventytans längd och bredd i meter.
Räkna ut kvadratmeter: längden x bredden = antalet kvadratmeter.

 

Bestäm hur många dagar du ska använda tältet

I en hyresperiod ingår sju dagars hyra av tältet, varav ca två dagar går åt till frakt och montage vilket betyder att du kan använda tältet i ca sju dagar.

 

Checklista

Bestäm hur många dagar du behöver använda tältet och på vilka datum.

 

Gör en budget

Gör en budget för den totala hyran som inkluderar tält, möbler och tillbehör.

Tänk på att reservera ca 10-20% av budgeten till frakt av tältet.

 

Checklista

Gör en budget för hyresprodukterna.

 

Bestäm antalet personer som ska vara i tältet

Bestäm hur många personer som ska vara i tältet, om dom ska sitta, stå eller både och. Som exempel så så brukar man på bröllop först sitta och senare stå upp och ibland dansa.

 

Checklista

Skriv ner antalet gäster som ska befinna sig i tältet.

 

Läs hur Johan och Sara gjorde

Tillgänglig yta
(17 m bredd) x (20 m längd) = 340 kvm.

Antal gäster
100 st

Hyresperiod
En (sju dagar), vilket ger gott utrymme för förberedelser dagarna innan bröllopet.

Budget
60.000kr

2. Välj möbler och tillbehör

Välj möbler som passar för just ditt event. Våra möbler har egenskaper som gör att dom passar för olika typer av event.

Anledningen till att man väljer möbler först är för att möblerna reserverar en viss golvyta, om du väljer tält först kanske du inte får plats med dina möbler för antalet gäster du vill bjuda.

Fastställ övriga aktiveter i tältet

Planerar du att ha aktiviteter i tältet som upptar golvyta?

 

Checklista

 

Fastställ vilka aktiviteter eller produkter du vill ha i tältet som upptar golvyta.

 

Uppskattad golvyta för olika produkter och aktiviteter

 

  • Stora rundbord (10 pers.): 2 kvm per gäst
  • Mellan rundbord (8 pers.): 2 kvm per gäst
  • Litet rundbord (6 pers.): 2 kvm per gäst
  • Klaffbord (6 pers): 1kvm per gäst
  • Dansgolv: 0,20 kvm per gäst
  • DJ-bås: 9 kvm
  • Scen: 21 kvm
  • Bar: 7 kvm
  • Buffébord: 0,12 kvm per gäst (ett bord var 75e gäst)
  • Dessertbord: 9 kvm
  • Presentbord: 6 kvm
  • Honnörsbord: 1,8 kvm extra per gäst vid honnörsbordet

Obs. vi hjälper dig alltid att räkna ut detta om du bokar produkter hos oss.

Välj stolar och tillbehör

Välj en stol och tillbehör till ditt tält.

 

Checklista

 

Välj en stolsmodell som passar till ditt event, välj även antalet stolar du vill hyra.

 

Se bilder på stolar och tillbehör.

 

Stolar

 

  • Klaffstolen passar om ditt event ska ha många gäster. Stolen går att vika ihop och stapla, vilket gör att den tar lite plats och är enkel att frakta.
  • Konferensstolen är en exklusiv stol och skapar en lyxigare känsla på ditt event. Stolen passar för långa tack vare  sin mjuka dyna. Stolen är staplingsbar.
  • Träbänkar passar bra till enklare evenemang där gästerna ska sitta kortare stunder, exempelvis framför en scen, festival eller kalas. På bänken får det plats ca 4 personer.
  • Bänkset är en kombination av två träbänkar och ett träbord och rymmer 8 personer.

 

Tillbehör

 

  • Stolsöverdrag gör att stolarna upplevs mer exklusiva och finns till alla våra stolar i olika färger.

Välj bord

Välj ett bord som skapar en stämning du vill ha.

 

Checklista

 

Bestäm vilka bord du vill hyra.
Dubbelkolla så att dom möbler du valt får plats i den tältstorlek du valt. Använd lathund nedanför.

 

Se bilder på bord och tillbehör.

 

Lathund möbler åtgång golvyta

Räkna ut hur stor golvyta dom olika borden tar upp i ditt tält.

 

Klaffbord ca 1 kvm / gäst
Alla rundbord ca 2 kvm / gäst

 

Bord

 

  • Klaffbord är ett bord för upp till 6 personer. Ett enkelt, vikbart och staplingsbart bord och är enkel att frakta. Passar bra till event med många gäster. Eftersom dom är rektangulära får man plats med fler gäster på en mindre yta.
  • Runda bord finns i storlekarna 180 cm (10 pers.), 150 cm (8 pers.) och 120 cm (6 pers.). Borden skapar en exklusiv känsla och är hopfällbara. Borden tar upp större plats och passar bäst när det är luftigt mellan borden (s.k. bankettstil).
  • Bänkset är en kombination av två träbänkar och ett träbord som passar bra till sportevenemang, festivaler och liknande.

 

Tillbehör

 

  • Vita dukar finns till dom runda borden och skapar en exklusiv känsla.
  • Svarta överdrag finns till dom runda borden, är mer elastiska än dukarna.

Välj porslin och servis

Ska du servera mat och dryck på ditt event? Välj till porslin, bestick, glas och annat.

 

Checklista

 

Välj vilka produkter du behöver till serveringen.

 

Se bilder på porslin och servis.

 

Porslin och servis

 

  • Tallrikar till både förrätt, varmrätt och dessert.
  • Bestick till förrätt, varmrätt och dessert.
  • Glas till vatten, vin, öl, avec och annan dryck.
  • Karaffer till vatten och vin.
  • Servetter i linne.

Välj kyla, värme, entré och belysning

Beroende på vilken årstid du arrangerar ditt evenemang så kan det vara bra att ha värmare, air condition eller andra tillbehör som skapar en exklusivare känsla.

 

Checklista

 

Välj air condition om du ska ha event på sommaren.
Välj värmare om du ska ha eventet på vinter eller sen höst.
Välj entréprodukter.
Välj belysning och övriga elektronikprodukter.

 

Se bilder på övriga tillbehör.

 

Värme och kyla

 

  • Värmare gör att du kan ha ditt event i ett tält sent på hösten, tidig vinter och tidig höst. Finns i olika storlekar.
  • Air condition gör att du kan skapa ett behagligt klimat under varma sommardagar, ett måste om du ska använda glasväggar då det blir varmt i dessa tält.

 

Entré

 

  • Klädhängare och galgar där gästerna kan hänga av sig kläderna.
  • Entréstolpar med band används för att skapa en inbjudande känsla.
  • Röd matta skapar ett exklusivt intryck i entrén.

 

El och belysning

 

  • Ljusslingor används för att skapa en mysig känsla under eventet
  • Kylskåp för förvaring av mat och dryck.

Läs hur Johan och Sara gjorde

Johan och Sarahs val

Stolar
Konferensstolar 100 st med 100 st vita stolsöverdrag.

Bord
13 st mellan runda bord, 150 cm. (100 pers.) / (6 pers. per bord) = 13 bord. 13 st vita dukar.

Servis
100st komplett kuvert klassisk, som innehåller tallrikar, glas och bestick.

Övriga tillbehör
Air condition, fyra entréstolpar med band, röd matta och lite extra trägolv utanför entrén för att skapa en snyggare ingång. 4 st ljusslingor. Dom behöver även en kyl att förvara dryck i och en skarvsladd till kylen.

3. Välj tältmodell och storlek

På vilket sätt ska du använda tältet? Bröllop, fest, kalas eller kanske företagsevent? Vad ska besökarna göra i tältet?

Få rätt känsla med rätt tält och tillbehör

Dom olika tältmodellerna med dess tillbehör förmedlar olika stil och känsla.

 

Checklista

Bestäm vilken tältmodell du vill hyra.
Bestäm vilket golv du vill ha i tältet.
Bestäm vilken typ av vägg/tältduk du vill ha.
Bestäm vilken typ av takduk du vill ha.

 

Se bilder och jämför tältmodeller
Se bilder och jämför tillbehör

 

Tältmodeller

  • Gör-det-själv tältet och Eventtält Mini är enkla tält och ger därmed en enklare “budget” känsla.
  • Eventtält Small är ett enkelt tält, som rymmer många gäster men kan göras exklusiv med sina tillbehör.
  • Eventtält Medium och Large har en hög nivå i sitt standardutförande, men kan göras super-exklusiva med sina tillbehör.
  • Glashuset är super-exklusivt i sitt standardutförande.

 

Tälttillbehör

  • Trägolv är ett enklare golv som skapar stabilitet.
  • Trägolv med underbyggnation skapar mycket god stabilitet och är exklusivt.
  • Kassettgolv skapar mycket god stabilitet och är super-exklusivt.

 

Väggar och tältdukar

  • Vita dukar ingår som standard i alla tältmodeller, förutom Gör-det-själv tältet som har svarta dukar.
  • Hårda plastväggar är heltäckande väggar som skyddar insyn från insyn i tältet. Väggarna är bra om du vill ha dörrar så att man kan låsa tältet.
  • Transparenta dukväggar är mjuka transparenta väggar som släpper igenom ljus och ger en exklusiv känsla. Finns till Small och Medium.
  • Glasväggar är transparenta väggar som släpper igenom ljus och ger en super-exklusiv känsla. Vid val av dessa väggar måste du välja kassettgolvet.

 

Tak

  • Vit takduk ingår som standard i alla tältmodeller
  • Transparent tak är ett transparent tak i mjuk plast som släpper igenom mycket ljus och ger en exklusiv känsla.

 

Välj dimension på tältet

Varje tältmodell finns i olika dimensioner (storlekar). Vi specificerar några av dom vanligaste storlekarna här, men dom flesta tältmodellerna kan byggas i skräddarsydda dimensioner. Tältets dimension bör självfallet vara mindre än eventytan. Räkna med att det behövs 1-2 m fri yta runt tältet för att kunna montera det.

Exempel: ett 9×18 m tält behöver ca 10×19 m eventyta.

 

Checklista

Bestäm vilken dimension på tältet du vill hyra.

 

Tältdimensioner

 

Tältmodell Dimension (storlek)
Large 15 x 15 m
15 x 25 m
15 x 35 m
Medium 9 x 6 m
9 x 12 m
9 x 18 m
Small 6 x 12 m
9 x 18 m
12 x 24 m
Mini 3 x 3 m
5 x 5 m
Glashus Mono 5 x 5 m
Glashus Duo 5 x 10 m
Glashus Gamma 5 x 15 m
Glashus Onda 5 x 20 m
Glashus Quattro 10 x 10 m
Gör-det-själv tält Flera tält kan byggas ihop för större en yta.
Levereras enedast i Örebro

Läs hur Johan och Sarah gjorde

Eftersträvad känsla
Exklusiv

Tältmodell
Eventtält Large

Dimension
15 x 15 m (inom ramen för eventytan 17 x 20 m)

Tälttillbehör
Glasväggar, transparent tak och kassettgolv.

4. Skicka förfrågan och gör en bokning

När du bestämt dig för vilka produkter du vill hyra så finns det olika sätt att få ett prisförslag. Det är gratis att göra en förfrågan och är inte bindande.

Vi dubbelkollar så att produkterna är lediga på ditt eventdatum och räknar ut leveranskostnaden till din adress.

Läs Johan och Sarahs summering och pris

Johan och sarah valde att göra tältkalkylatorn för att få fram ett prisförslag.

  • Eventtält Large 15 x 15 m
  • Glasväggar, transparent tak och kassettgolv
  • Konferensstolar 100 st
  • Stolsöverdrag 100 st
  • Mellan rundbord 150 cm 13 st
  • Vita bordsdukar 13 st
  • Komplett kuvert klassisk 100 st, innehåller: tallrikar, glas och bestick.
  • Air condition 1 st
  • Entréstolpar med band 4 st
  • Röd matta 1st
  • Extra trägolv till entré 5 kvm
  • Ljusslingor 20 m 4 st
  • Kyl 1 st
  • Skarvsladd 1st
  • Antal hyresperioder: en (1).
  • Datum: 9 juli
  • Pris inklusive frakt och moms:  140.000 kr

Johan och Sarah valde att använda tältkalkylatorn för att räkna ut ett pris.

Få en offert på hyra av tält.